22 august 2014

Visse-vase

Jeg tror næsten ikke på at der er nogen i Danmark der ikke har oplevet Kähler-feberen rase siden det kom frem at Kähler i anledningen af deres 175 års jubilæum ville udgive en særlig udgave af Omaggio-vasen - nemlig (trommehvirvel!) JUBILÆUMSVASEN!
Selv er jeg kæmpe shopaholic på godt og ondt, mest ondt når det kommer til at købe lige lidt for meget af alt muligt. Aldrig har jeg dog ønsket mig en særlig vase. Det er simpelthen en kategori af ting der er mig lidt for kedelig. Så jeg forstod ikke helt alt det postyr, med forudbestillinger, skyhøje priser på det "sorte marked" og den evindelige snak om jubilæumsvasen. Bevares, jeg syntes absolut den er flottere da jeg så et par billeder af den, end den ordinære Omaggio som jo ellers er køn og stilren - faktisk lidt kedelig efter min mening, men bestemt ikke grim.
Men hvis noget kan trigge mit shopping-gen så er det altså næsten udsolgte eller udsolgte varer. Og da jeg i går fik nys om (eller rettere sagt; en email fra Salling) om at den sagnomspundne vase kom på lager igen i begrænset antal, ja så kunne jeg simpelthen ikke lade være med at have lyst til at se om jeg kunne snuppe en til min mor.
Klokken 8.12 befandt jeg mig ved Salling - gågaden var stille og tom, som altid på det tidspunkt inden butikkerne åbner. Men da jeg åbnede de store glasdøre ind til Salling var jeg ved at få et chok! Der var kø hele vejen fra rulletrappen (som var afspærret med bånd) og ud til døren. Min søde kæreste var med og vi var SÅ tæt på at gå. Vi grinede også lidt af alle de tosser. Få sekunder efter var vi en af dem. Vi var ret opgivende, hvilket kun blev værre sekund efter sekund, af at der konstant var nogle der forsøgte at snyde sig ind forrest i køen. Dem der stod foran os (som faktisk løb ind foran os ude på gaden for at komme først) var dog søde nok at snakke med. Stemningen var dog tung og anspændt generelt. Starbucks havde en medarbejder ude i køen med smagsprøver på varm kakao med flødeskum og karamelsauce - godt det var en lille en, for den var ret "meget" men dog super lækker! Han var desuden både sjov og sød og det tog toppen af anspændtheden kortvarigt. Særligt da han gik en ny runde med nogle kuponer og på tiltale svarede at det var en kupon til full body massage hos ham - de ældre damer så lettere chokerede ud! Det var så en rabatkupon, men hvem tager ikke gerne imod noget gratis når de har stået i kø i 40 min. og regner med at blive snydt alligevel?

Så skete det. Og selv om kæresten og jeg havde joket lidt med det, så kom det overordentligt meget bag på os at folk bogstaveligt talt spurtede foran i køen, væltede udstillinger, skubbede og maste (HALLO jeg er gravid!!!!). Adskillige kom foran os, men hverken kæresten eller jeg ville nedværdige os til at løbe eller i øvrigt opføre os som dyr for at få fat i en sk*** vase. Da jeg kom op fik jeg dog forholdsvis hurtigt stukket en æske i hånden af en rar Salling-mand, som måske så at jeg ikke havde tænkt mig at slås, samt at jeg jo er gravid og det ville være rigtigt træls at bukke sig ned efter en af de sidste vaser på pallen. Jeg var blevet skilt ad fra min kæreste i al virvaret, men jeg var selvfølgelig glad for at have skaffet min mor en vase. Der var begrænsning på én vase per kunde. Men jeg blev ret glad da jeg så at min kæreste havde købt en til mig! Succes! Og det uden at vi opførte os uciviliseret. Så kan det godt alligevel betale sig at opføre sig pænt. Mest fordi jeg virkelig synes mange af de andre bør skamme sig helt vildt over den opførsel. De uheldige var grædefærdige og et øjeblik overvejede jeg faktisk at give min vase til en anden. Men eftersom mange havde hamstret op til flere vaser, så fik jeg det sådan lidt at jeg gad ikke give min vase til en der lige havde snydt mig i køen. Lærer man ikke allerede i børnehaven hvad kø-kultur er? Jeg måtte så også stå i kø længe for at betale og det var meget ubehageligt at lytte til folk der haglede ned over en man der stod med to vaser i køen. Det var faktisk blandt andet en blondine der havde mast sig forbi mig i køen, der var en af hans mest højrøstede kritikere. Kan du sige hykler??

Nåh ja, men øverst er et billede af min egen vase og jeg er rigtigt glad, men jeg vil ALDRIG nogensinde mere stå i kø for en vare og slet ikke noget så hypet som denne vase. Det var første og sidste gang. Min mors vase er en julegave, så jeg håber ikke hun opdager noget inden. Og det er virkelig tanken der tæller, for hold op hvor er den vase svær at opstøve. Medmindre man giver 1000 på Trendsales eller DBA.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...